The Big Trip

Album: "Guatemala"

Bienvenido amigos y amigas!

We schrijven dit verslag vanuit alweer een hangmat aan het strand van Mexico! Afgelopen week zijn we eerst in Guatemala verder gereisd naar de oude Maya stad Tikal dat midden in de jungle ligt. Na de relatieve koelte van Atitlan, was het even weer wennen aan het tropische klimaat waar we in Tikal mee te maken kregen. Gadver wat was dat weer heet en plakkerig! We verbleven in het plaatsje Flores; een kleurrijk dorpje op 1 uur rijden van Tikal, waar onze accommodatie zich bevond grenzend aan een woud met daarin een bende schreeuwerige brulapen die we al kenden vanuit Costa Rica. De accommodatie lag op een lichte heuvel met schitterend uitzicht op het plaatsje Flores zelf. Om naar Flores te gaan moesten we wederom met een taxi bootje (iets waar we inmiddels wel aan gewend waren).

De tocht naar Tikal begon met het ritueel van wachten tot de bus vol was. We zouden om 8 uur vertrekken, maar om 9 uur waren we daadwerkelijk onderweg! Tikal is een oude Maya stad waar zo’n 1200 jaar geleden nog 100.000 mensen woonden. Nu is het compleet verlaten en overgroeid met bomen. Het bevind zich midden in de jungle en is deels nog niet uitgegraven. De tempels die wel uitgegraven zijn, zijn heel indrukwekkend om te zien en liggen op loopafstand van elkaar dus dat was prima te doen. Je loopt dus midden door de jungle van tempel naar tempel en hoorde en zag overal rondom de apen en andere dieren door de jungle rennen/springen, zich niets aantrekkend van de mensen die zich op de paden bevonden, fijn dat dat nog bestaat. Tikal betekende helaas voor ons wel het laatste stukje Guatemala. Graag hadden we nog naar Nicaragua gegaan maar dat is door politieke onlusten op dit moment helaas nog niet veilig genoeg.

We hebben de afgelopen weken ook nagedacht over de eventuele vervolgbestemmingen na midden-amerika. We wilden in eerste instantie nog richting Australie maar dat blijkt toch te ingewikkeld en vrij prijzig (lange vluchten aangezien er geen directe verbindingen zijn). We hebben dus besloten om het hierbij te laten en binnenkort naar huis te komen! Aan de ene kant jammer want is wel wat eerder dan gepland maar we hebben veel mooie dingen gezien en beleefd en vinden het ook wel lekker om weer naar huis te gaan en daar is ook nog zat te doen! 1 april hoeven we pas weer aan het werk dus nog lekker lang vakantie in eigen land voor de afwisseling ;-)

Voordat het echter zo ver is zijn we dus nu in Mexico om nog een paar dagen ter afsluiting op het strand door te brengen. Het is wel zo dat het stukje Mexico waar wij ons bevinden (Playa Del Carmen) nou niet het meest authentieke stukje Mexico is aangezien het een hele rij van strandhotels betreft die zich voornamelijk richten op de Amerikaanse klanten …. maar het is aan de andere kant wel prettig om bij te tanken nadat we iedere week wel wat moesten zoeken & boeken. Binnenkort zijn we dus weer in het land dus wie weet tot snel!!

Hasta pronto,

Bart & Marit

Door Bart en Marit • Albums: Guatemala, Mexico

Buenas dias chicos y chicas!

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht aan het mooiste meer van Guatemala; het meer “Atitlan”. Azuurblauw water met op de achtergrond maar liefst drie vulkanen zorgt hier voor een geweldig plaatje!

In en om het meer gaat al het vervoer met tuc-tucs en bootjes, simpelweg omdat er niet veel wegen zijn en de wegen die er zijn te slecht zijn en je een 4x4 nodig hebt om ze te berijden. Vanuit onze accommodatie , een houten hutje met uitzicht over het meer, aan de rand van het dorpje “San Marcos” zwaai je naar de langsvarende bootjes om aan te geven dat je wilt worden opgepikt en stoppen ze bij de steiger voor de deur. In de drie dagen dat we daar verbleven hebben we per boot meerdere maya-dorpjes bezocht waarvan 1 dag met een lokale gids om wat meer te horen over de Maya cultuur van vroeger en nu. We bezochten onder andere een kleine koffieplantage en zagen hoe koffie, chocolade en typische Maya klederdracht en (muur) schilderkunst wordt gemaakt (nog volop in gebruik in deze streek).

In deze regio wordt overigens opvallend weinig Spaans gesproken, iedereen spreekt hier zijn eigen Maya dialect. We maakten hier ook een stukje van de typische religieuze Maya gebruiken mee, in dit geval de verering van de god Maximon. Hij wordt uitgebeeld door een soort pop waarvoor je dan je wens uitspreekt. Dit is nog zo gebruikelijk dat de er een wachtlijst is van twee jaar voordat je aan de beurt bent. Maximon wordt voor van alles gebruikt/misbruikt; je wilt een nieuwe relatie/de loterij winnen/goede raad etc. Het is gebruikelijk dat je een offer meeneemt voor Maximon van bijvoorbeelden sigaretten of drank en uiteraard wat geld. De processie er om heen is bizar en we waren blij dat we er iets van mee konden maken!

Inmiddels zijn we op onze laatste bestemming in Guatemala aangekomen; Flores. Hier gaan we de oude Maya stad Tikal bekijken die zich midden in de jungle bevindt. Tot de volgende keer!

Hasta próxima vez,

B&M

Door Bart en Marit • Albums: Guatemala

Olá,

Alweer bijna een week voorbij en dus weer tijd voor een nieuw verslag, dit keer vanuit Guatemala dat door Lonely Planet uitgeroepen is als één van de topbestemmingen van 2019. De verwachtingen zijn dus hooggespannen! We hebben hier in ieder geval al één van onze lang gekoesterde wensen kunnen vervullen, een actieve vulkaan (lees lava) zien!

Na aankomst op het vliegveld laten we de hoofdstad links liggen en zijn we direct doorgereisd naar het pitoreske plaatsje Antigua (de voormalige hoofdstad van Guatemala). Het is een schattig stadje met gekleurde huizen, straten met keitjes en omringd met (actieve!) vulkanen. Je ziet rook uit de toppen komen en soms hoor je ’s nachts een licht gerommel van een explosie van een van de vulkanen. Dat klinkt erger dan het is want het stadje ligt er op een redelijke afstand van af. Toch blijft er altijd de mogelijkheid van een grote uitbarsting, maar het is allemaal goed gegaan gelukkig;-) We verblijven hier in een geweldig mooie accommodatie vol met historische details. In een klein gangetje naar het dakterras (met prachtig uitzicht op de Agua vulkaan) hangt een brief waaruit blijkt dat oud president Clinton hier ooit heeft gelogeerd. Onze kamer was de lievelingskamer van één van de oud presidenten van Guatemala en is met oog voor detail ingericht. Normaal is een dergelijke accommodatie ver buiten ons budget maar in dit goedkope land, konden we dit niet aan ons voorbij laten gaan!

Uiteraard willen we ook hier een vulkaan beklimmen en moesten we wel weer (net als in Costa Rica) een pittig stuk hiken door de Jungle, maar kwamen vervolgens terecht op een plek die veel weg had van een maanlandschap, overal zwart lava gesteente en met (op gepaste afstand) de rokende Pacaya vulkaan. Het gesteente is nog zo warm dat je hier je “marshmellow” (soort schuimpje) kunt ‘bakken’ door het tussen de rotsen te steken. Naast rook was op deze vulkaan een duidelijk rood spoor van lava te zien wat naar mate het later en donkerder werd steeds mooier zichtbaar was. Vier maanden geleden was er nog een uitbarsting geweest en kon je heel dicht bij de lavastroom komen maar nu was het vooral nog bovenaan de vulkaan nog te zien. We hadden eigenlijk sowieso niet verwacht dit nog te kunnen zien dus voor ons was dit al een mooie verrassing. Na een aantal prachtige fotomomenten (in combinatie met de ondergaande zon) moesten we vervolgens als een haas de vulkaan weer afdalen om te voorkomen dat we in het aardedonker onze weg terug moesten vinden. We kwamen onder een dikke laag vulkaanstof weer heelhuids aan, het laatste stukje was toch wel donker, dus we moesten ons zelf gewapend met onze meegebrachte zaklantaarns (old-school, want tegenwoordig gebruikt iedereen daarvoor zijn mobiele telefoon, zucht ….) weer bij de bus terug. Moe maar voldaan, en missie geslaagd!

We gaan vandaag verder naar een andere topbestemming in Guatemala; het Atitlan meer. Volgende keer weer meer hierover!