The Big Trip

Album: "Zonder categorie"

10-11-15 06:46

De laatste update alweer, 4 weken zijn voorbij gevlogen. In de laatste week vooral veel Japanse esdoorns in hun herfsttooi, een mooie kleurenpracht, zeker geen straf om mee te maken! In het bergdorpje Koyasan slapen we in een tempel accommodatie en maken het boeddhistische ochtendgebed mee. Dit keer geen zaal vol monniken maar eentje die een half uur lang voor een zaal vol toehoorders een mantra opdraagt. Als één na laatste stop staat Mount Fujij op het programma. Vanuit de trein heb je al een goed zicht op de heilige berg en dat was maar goed ook want na; een aantal treintjes, een gondel en een piratenschip was helaas van Fuiji niets meer te zien door de bewolking!

Onze laatste stop voordat we weer terug zijn in Tokyo was een bezoek aan een Onsen, een soort Japans saunacomplex in de buitenlucht. Het hotel had buiten meerdere poeltjes naast de wildwaterrivier waar je lekker in het warme water kunt poedelen, tot midden in de nacht als je dat zou willen. Voor Japanner zeer gebruikelijk maar na 1 of 2 sessies komen wij er verschrompeld uit en houden het voor gezien! Op dit moment zijn we weer in Tokyo en gaan morgen nog een dagje shoppen voordat we weer huiswaarts keren. Wat we vooral gaan missen zijn (in willekeurige volgorde!) de verwarmde toiletbrillen, het lekkere eten en de vriendelijke mensen. We hebben het super leuk gehad, bedankt weer voor de leuke reacties op de site en tot snel!

Liefs Marit en Bart

In Kyoto hebben we een ‘eigen’ huisje vlak bij een van de oude wijken met leuke kleine straatjes en op iedere straathoek zo ongeveer een tempel of pagode. Vooral in het weekend is het er druk met in traditionele kleding gehulde Japanners, bruiloftspartijen, fietsriksjas en als je geluk hebt een geisha. Kyoto telt ruim 2000 tempels en na 5 dagen voelt het alsof we ze allemaal gezien hebben! Tempelmoeheid slaat toe maar gelukkig is er in de omgeving nog een mooi Japans kasteel, een bamboebos met kolossale bamboestengels en beklimmen we de heuvel met de bekende duizenden rode ‘ Tori’s’ (poortjes). We moeten er wel ’s morgens heel vroeg voor op staan om de massa’s te kunnen ontlopen. Alle toeristen en scholieren hebben zich namelijk in Kyoto verzameld en bijna overal is het dringen om een fotootje te kunnen nemen! Gelukkig hebben we daar de komende dagen minder last van want we zijn nu in een bergdorpje waar je met een gondel naar toe moet en overnachten daar bij de monniken in een tempelaccommodatie (uitaard!). Daarna breekt de laatste week alweer aan en hopen we Mount Fuiji nog te gaan bewonderen en sluiten we af in een Onsen, een complex met thermale warmwaterbronnen, maar daarover volgende keer meer.

Veel liefs, Marit en Bart

Japanners houden van eten dus dat komt goed uit want wij ook! Bij Japans eten denk je meteen aan sushi maar er is zoveel meer dan dat. De afgelopen dagen zijn we met de Shinkansen (hsl) vanuit het bergdorpje Tsumago vertrokken naar een volgend berg-stadje Takayama, maar niet zonder eerst een tweetal bentoboxen in te slaan. Dit zijn lunchdoosjes vol met allerlei kleine koude of warme gerechtjes die iedereen in de trein lekker zit op te smikkelen. Wel even oefenen met die eetstokjes maar ja als je trek hebt dan moet je wat! Takayama is een gezellig stadje met weer een houten binnenstad en meerdere tempels. Het is nog steeds heerlijk weer en de bomen beginnen al aardig te verkleuren dus we kunnen een paar mooie plaatjes schieten. In Takayama eten we vooral veel variaties met Hida-beef: sushi met rauw vlees, een warme bapao gevuld met een vlees-uien mengsel en natuurlijk de heerlijk malse sateetjes! Na een paar dagen laten we ook dit stadje weer achter ons en gaan verder naar Hiroshima, een stad met een wat minder leuke geschiedenis. Eerst gaan we naar een klein eilandje in de buurt waar de bekende Torii-gate in het water staat. Met een gondel gaan we naar de hoogste bergtop en lopen weer terug naar beneden. Er wordt veel gewaarschuwd voor gevaarlijke slangen en we hebben er tot nu toe al 2 gezien dus een beetje oppassen waar je loopt!! We hebben hier in een super leuke traditionele b&b waar we ’s avonds een 8-gangen diner krijgen voorgeschoteld, heerlijk! De volgende dag gaan we terug naar Hiroshima waar we alle sites rond de hier 70 jaar geleden gevallen atoombom gaan bezoeken, interessant maar leuk kun je het niet noemen. We sluiten Hiroshima uiteraard af met weer wat eten. Je hebt hier veel restaurants waar je pal op de kookplaat van de chef zit en kan meekijken met alles wat er gebeurt. We genieten van een lekkere Okonomiyaki een soort pannenkoek met noedels, vlees, vis, groente en ei, nooit eerder van gehoord maar het smaakte prima! Op dit moment zitten we weer in de trein naar Kyoto dus volgende keer meer over tempels, tempels en nog eens tempels! Liefs, Bart en Marit

De eerste week is super goed bevallen, van de wereldstad Tokyo met overal mensen, licht en geluid tot het oude houten bergdorpje Tsumago waar, als de dagjesmensen zijn vertrokken, de straten bijna verlaten zijn en we genieten van een kopje koffie in het zonnetje met uitzicht op de verkleurende bossen. Wat je in ieder geval overal treft zijn de super vriendelijke en behulpzame Japanners. In Tokyo op straat is het een wirwar aan mensen met al evenveel kledingstijlen, je komt de gekste dingen tegen, van mensen met dierenkoppen op, als poppen verklede lolita’ s tot witte sokjes in pumps, bij ons een echte modeflater, maar hier doodnormaal. Met ons verblijf in een traditionele Ryokan (b&b) worden we snel ingewijd in de lokale gebruiken van slapen op de grond, het dragen van slofjes (1 paar voor in je kamer en weer andere voor als je naar de wc gaat!), en uiteraard in kimono gehuld als je je naar de gedeelde badkamer met heet bad begeeft of tijdens het eten. Na een paar dagen Tokyo proberen we stad uit te komen maar niet zonder ons met vele duizenden anderen in de metro te moeten proppen. Er komt gewoon geen einde aan de overvolle wagons dus zat er niets anders op dan met tas en al als sardientjes in een blik mee te gaan in de stroom mensen. Pfff, gelukkig op tijd bij de Japanse HSL aangekomen want wachten doen ze niet op je! De komende weken reizen we verder het land door. op dit moment zitten we in een leuke stad Takayame met weer een traditionele houten binnenstad, waarna we doorreizen naar Hiroshima. Daarover volgende keer meer. Straks eerst genieten van een lokaal soort Japanse gemasseerde koe die als het goed is smelt op je tong….